Stracił pieniądze przez fałszywy profil znajomej
24-latek padł ofiarą oszustwa metodą „na BLIKA”, tracąc łącznie prawie 3000 złotych po tym, jak nieznany sprawca podszył się pod jego znajomą na komunikatorze internetowym. Apelujemy o ostrożność i weryfikowanie próśb o pieniądze kierowanych przez media społecznościowe.
Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość zadzwoń do nadawcy i upewnij się, że to naprawdę on prosi o pomoc. O tym, że warto sprawdzać autentyczność korespondencji przekonał się mieszkaniec powiatu wieruszowskiego. Do zdarzenia doszło 29 listopada 2025 roku. Wówczas zgłaszający otrzymał za pośrednictwem komunikatora internetowego wiadomość rzekomo od swojej znajomej prośbą o opłacenie jej zamówienia internetowego poprzez podanie kodu BLIK. W przekonaniu, że koresponduje z autentyczną osobą, pokrzywdzony wygenerował w aplikacji mobilnej swojego banku dwa kody BLIK, które następnie przekazał nadawcy wiadomości i potwierdził transakcje w aplikacji. W wyniku tego pokrzywdzony stracił pieniądze w kwocie kilku tysięcy złotych. Po kontakcie z rzeczywistą znajomą 24-latek przekonał się, że nie prowadziła ona z nim żadnej korespondencji, nie prosiła o jakiekolwiek środki finansowe, a jej konto na portalu społecznościowym zostało wcześniej przejęte przez oszusta.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomyrzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Apelujemy!
Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy!
st. asp. Piotr Siemicki
