Kilka porad dla niechronionych uczestników ruchu drogowego
Wraz z nadejściem wiosny i poprawą warunków atmosferycznych na ulicach pojawiło się więcej osób na rowerach. Pamiętajmy, że kierujący rowerem obok pieszego jest uczestnikiem ruchu drogowego, który jest najbardziej narażony na skutki zdarzeń drogowych. Wieruszowscy policjanci przypominają o podstawowych zasadach i obowiązkach dotyczących pieszych i rowerzystów.
Kierujący rowerem ma obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku jazdy, w którym porusza się lub zamierza skręcić. Rowerzyści często o tym zapominają, skutkiem czego jeżdżą pod prąd. Korzystając z drogi dla pieszych rowerzysta jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Korzystanie przez rowerzystę z chodnika lub drogi dla pieszych jest dozwolone w wyjątkowych sytuacjach, gdy :
-
opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem
-
szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
-
warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni - śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła
-
Przewozić na rowerze inną osobę może osoba, która ukończyła 17 lat. Ponadto dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczna jazdę. Ponadto dopuszcza się przewóz dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy.
Kierującemu rowerem zabrania się:
-
jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, (dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego)
-
jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach
-
czepiania się innych pojazdów
Wybierając ten środek lokomocji musimy pamiętać, że rower podobnie jak samochód musi być wyposażony w podstawowe elementy:
-
z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
-
z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające
-
co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec
-
w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nie przeraźliwym dźwięku
Aktualnie w przepisach ruchu drogowego nie ma zapisów dotyczących korzystania przez rowerzystów z kasków ochronnych ani kamizelek odblaskowych. Pamiętajmy jednak, że zakładając kask chronimy głowę przed groźnymi urazami. Kamizelka odblaskowa sprawia, że jesteśmy widoczni dla innych kierowców, zwłaszcza gdy panują trudne warunki atmosferyczne. Bardzo niebezpieczna jest także jazda w słuchawkach. Nie słysząc co się wokół nas dzieje, możemy nie być w stanie w porę zareagować.
Piesi to szczególna grupa uczestników ruchu drogowego. Nie są bowiem w żaden sposób chronieni. W zderzeniu z samochodem, motorem czy nawet rozpędzonym rowerzystą stoją na przegranej pozycji. Dlatego tak ważne jest, by sami piesi zadbali o własne życie i zdrowie. Przypominamy, że miejscem właściwym dla pieszego jest chodnik. Tylko w przypadku gdy chodnika nie ma, pieszy może iść lewym poboczem drogi, a jeżeli brak pobocza wówczas może iść przy lewej krawędzi jezdni. Taka sytuacja ma miejsce poza obszarami zabudowanymi. Co ważne: na jezdni pierwszeństwo ma pojazd i pieszy widząc nadjeżdżający z naprzeciwka samochód ma obowiązek zejść na bok. W regionie pojawiają się ścieżki rowerowe. Jeżeli jest to ścieżka rowerowa, to pieszy musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście. Jeżeli jest to ścieżka pieszo – rowerowa, wówczas ustąpić musi rowerzysta. Nie bez znaczenia jest oznakowanie pieszego. Wszelkie pojazdy muszą być wyposażone w oświetlenie. Pieszych taki obowiązek nie dotyczy.
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pieszy poza obszarem zabudowanym, jeśli nie porusza się po chodniku musi mieć na sobie elementy odblaskowe. Dobra widoczność pieszego pozwala kierowcom odpowiednio wcześnie zareagować.